اخلاق‌مداری و اخلاق‌ستیزی سیاسی حکمرانان در جامعه سیاسی ایران بر بنیان نظریه کارن هورنای؛ مروری بر کتب تاریخی

نویسندگان

    محمدجواد صافدل طهرانی دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
    علی‌اکبر امینی * استادیار، گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران [email protected]
    اهورا راهبر استادیار، گروه علوم سیاسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
https://doi.org/10.61838/kman.jspsich.3.3.2

کلمات کلیدی:

اخلاق مداری سیاسی, حکمرانان, شهریار, ماکیاولی, اخلاق‌ستیزی, نظریه کارن هورنای, کتب تاریخی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی اخلاق‌مداری و اخلاق‌ستیزی سیاسی حکمرانان در جامعه سیاسی ایران بر بنیان نظریه کارن هورنای؛ مروری بر کتب تاریخی بود. بنا به ماهیت تحقیق، در این مقاله از روش توصیفی‌-‌تحلیلی با استناد بر اسناد و مدارک سود برده‌ایم. اخلاق با ایجاد روحیه متعالی و ارزشمند در عرصه سیاست،از ظهور چالش ها، تعارضات و درگیری­های اجتماعی، پیشگیری کرده و با انتشار ارزش­های انسانی در میان اعضایجامعه، وفاق و همبستگی اجتماعی را افزایش می­دهد. در همین راستا چه سیاست ­ورزی را از رده مشاغل در نظر بگیریم و چه آن را حوزه­ای بدانیم که همه انسان‌ها به تناسب مسئولیت و نقش هایچندگانه زندگی، هم بر آن تأثیر می­گذارند و هم از آن تأثیر می­گیرند، لازم است کدهای ویژه اخلاقی این حوزهمعرفی گردد. درباره اخلاق سیاسی تاکنون کد و شاخصی از سوی نهادهای علمی یا سیاسی معرفی نشده است. کتاب کلیله ودمنه به عنوان کتابی تاریخی، یک اثر چند لایه و هیبریدی است که در آن جلوه‌هایی از سه تمدن هند، ایران و اسلام (حتی کوره رنگی از تمدن یونان) در آن مشاهده می‌شود. سده‌ها پس از تألیف و ترجمه این کتاب در غرب، کتاب شهریار ماکیاولی با همان درونمایه نوشته شد. پرسش اصلی این است که کلیله و دمنه و شهریار به عنوان دو اثر تاریخی - ادبی چه نگرشی به اخلاق سیاسی در جامعه دارند و وجوه تشابه و تفاوت دو کتاب کدامند؟ شیوه‌ای که برای تحلیل و تبیین موضوع به کار گرفته شده است، شیوه روانشناسی کارن هورنای است که در آن به کالبد‌شکافی چهار نوع شخصیت مهرطلب، اقتدارگرا، عزلت‌گزین و خود ایده‌آل پرداخته شده است. نتیجه‌ای که از این پژوهش گرفته می‌شود این است که در هر دو کتاب، اخلاق سیاسی محوری‌ترین موضوع است اما در کلیله و دمنه، اخلاق‌ستیزی قبیح و نکوهیده است و اخلاق‌ستیزانی مانند "دمنه"، فرجام تلخی دارند حال اینکه شهریار اخلاق‌گریز، بابت این رویه مکافاتی نمی‌‌بیند.

دانلودها

دسترسی به دانلود اطلاعات مقدور نیست.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۷/۱۰

ارسال

۱۴۰۳/۰۵/۲۱

بازنگری

۱۴۰۳/۰۶/۱۹

پذیرش

۱۴۰۳/۰۶/۲۸

شماره

نوع مقاله

پژوهشی

ارجاع به مقاله

صافدل طهرانی م.، امینی ع.، و راهبر ا. (2024). اخلاق‌مداری و اخلاق‌ستیزی سیاسی حکمرانان در جامعه سیاسی ایران بر بنیان نظریه کارن هورنای؛ مروری بر کتب تاریخی. مطالعات سیاسی-اجتماعی تاریخ و فرهنگ ایران، 3(3)، 20-36. https://doi.org/10.61838/kman.jspsich.3.3.2

مقالات مشابه

1-10 از 107

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.